בתום חמישה ימי לחימה - והודעה רשמית על הפסקת אש, בחנו כיצד הייתה נראית מפת המנדטים אילו היו נערכות בחירות כעת. מה הציון לו זוכים ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון נתניהו והרמטכ"ל הלוי על ניהול מבצע "מגן וחץ"? ומי זוכה בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה ביום שאחרי המערכה הצבאית? שאלנו את הנבדקים בסקר שערך מכון מדגם בראשות מנו גבע ופרסמנו הערב (ראשון) בחדשות 12.

לו הבחירות לכנסת היו נערכות היום, היה נרשם שוויון בצמרת ורשימת המחנה הממלכתי והליכוד היו זוכות למספר זהה של 27 מנדטים כל אחת. יש עתיד בראשות יאיר לפיד הייתה נשארת יציבה על 18 מנדטים, ש"ס עם 10 מנדטים, כמו גם הציונות הדתית ועוצמה יהודית יחד, שנחלשות במנדט לעומת הסקר האחרון. אילו הן היו רצות בנפרד, עוצמה יהודית הייתה זוכה ל-6 מנדטים והציונות הדתית ל-4 מנדטים.

בקרב מפלגות האופוזיציה הקטנות, המגמה בסקרים האחרונים נמשכת, כאשר העבודה בראשות מרב מיכאלי נותרת מתחת לאחוז החסימה ואף נחלשת מעט (1.7%), בעוד מרצ זוכה ל-5 מנדטים. ישראל ביתנו עם 6 מנדטים, חד"ש-תע"ל זוכה ל-5 מנדטים, וגם רע"ם ל-5. בל"ד לא עוברת את אחוז החסימה וזוכה ל-1.3% בלבד.

ההתחזקות של הליכוד ונתניהו ניכרת גם בחלוקה לגושים. לו הבחירות היו נערכות היום - גוש מתנגדי נתניהו היה זוכה ל-61 מנדטים, לעומת 63 מנדטים בסקר הקודם, וגוש תומכיו ל-54 מנדטים, לעומת 52 מנדטים בסקר האחרון.

המגמה מתהפכת: נתניהו חוזר להוביל על גנץ בהתאמה לראשות הממשלה

בהשוואה בין יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לראש הממשלה נתניהו – נרשם שינוי במגמה. נתניהו זוכה לתמיכה גבוהה יותר ב-1% מחבר האופוזיציה גנץ. ראש הממשלה זוכה ל-38%  (לעומת 31% בסקר האחרון), ואילו גנץ ל-37% (41% בסקר הקודם).

בשאלת ההתאמה לתפקיד ראש הממשלה, בבחירה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש האופוזיציה יאיר לפיד, נתניהו זוכה ל-42% תמיכה, עלייה של 6% מן הסקר הקודם שנערך, וראש יש עתיד ל-28%, מדובר על  2% פחות מן הסקר הקודם.

תפקוד מנהלי מבצע "מגן וחץ"

יממה אחרי סיום מבצע "מגן וחץ" ברצועה, איזה ציון הציבור נותן לתפקודו של ראש הממשלה נתניהו על המערכה בעזה? 35% מהנסקרים העניקו ציון "די טוב" לנתניהו ו-28% דרגו אותו "טוב מאוד", לעומת זאת 15% העניקו לו ציון "גרוע מאוד", 14% דרגו אותו "די גרוע" ו-8% השיבו כי הם לא יודעים.

רוב הנשאלים (74%) דירגו את תפקודו של שר הביטחון גלנט "סך הכול טוב", מתוכם 38% העניקו לו ציון "טוב מאוד" ו-36% "די טוב". פחות מחמישית (17%) העניקו לו ציון "סך הכול גרוע", מתוכם 9% דרגו אותו "די גרוע" ו-8% "גרוע מאוד". 9% נוספים השיבו כי הם לא יודעים.

על תפקוד הרמטכ"ל, בקרב הציבור היהודי בלבד, נרשם רוב ברור של כ-92% שהעניקו להלוי ציון "סך הכול טוב" - 63% העניקו לו "טוב מאוד" ו-29% "די טוב". מנגד 5% דרגו אותו "סך הכול גרוע", מתוכם 4% העניקו לו "די גרוע" ו-1% בלבד "גרוע מאוד". 3% נוספים ציינו כי הם לא יודעים.

בכלל המדגם, כולל הציבור הערבי, נותנים 81% מכלל הציבור ציון "טוב מאוד" "ודי טוב" לרמטכ"ל ולצבא. 13% מדרגים אותו "סך הכול גרוע", מתוכם 8% דרגו אותו "גרוע מאוד" ו-5% "די גרוע".

רוב הציבור מעריך: השקט בעקבות המבצע יימשך רק כמה חודשים

בתום חמישה ימים של לחימה, שאלנו את הנסקרים אם הם חושבים שישראל חיזקה או החלישה את ההרתעה שלה מול עזה. 44% השיבו כי היא לא שינתה את ההרתעה, 42% מהנשאלים סבורים כי ישראל חיזקה את ההרתעה, 5% טענו שהיא החלישה אותה ו-9% השיבו שהם לא יודעים.

הנסקרים התבקשו גם להעריך כמה זמן יישמר השקטה מהרצועה בעקבות המבצע. רוב (52%) השיבו כי חושבים שהשקט יימשך מספר חודשים, כרבע (26%) סבורים שהוא יישמר מספר שבועות. 3% בלבד מאמינים שהוא יישמר מספר שנים ו-19% השיבו כי הם לא יודעים.

מזמין הסקר: חברת החדשות

עורך הסקר: מדגם ייעוץ ומחקר בראשות מנו גבע

מועד איסוף הנתונים: 14.5.2023

אוכלוסיית המחקר: מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל בגיל 18 ומעלה

גודל המדגם ההתחלתי: 501

טעות הדגימה המרבית: 4.4%+

שיטה סטטיסטית: הסקר בוצע בשיטות סטטיסטיות מקובלות

שיטת הדגימה: דגימת שכבות ובתוך השכבות דגימה אקראית

אופן ביצוע הסקר: אינטרנטי + טלפוני